جک پنوماتیک جزیی از عملگر های حرکتی خطی در سیستم های پنوماتیک به حساب می آیند . به طور کل جک های پنوماتیک به دو دسته یک طرفه یا یک کاره و دو طرفه یا دو کاره تقسیم میشوند :

جک های یک طرفه توسط فشار باد حرکت رفت را انجام میدهند و برگشت با فنر یا فشار وارده بر شافت جک است.

در جک های دوکاره حرکت رفت و برگشت شافت جک با فشارباد است.

اجزا جک های پنوماتیک

پیستون

اصلی ترین قطعه در جک.فرم این قطعه به صورت گرد ایت و عموما از جنس آلومینیوم تولید میشود و دور قطعاتی از جنس لاستیک به نام پکینگ جهت آببند شدن گذاشته میشود.هوای فشرده شده کمپرسور وارد سیلندر جک میشود و در جلو یا عقب پیستون فشار به وجود می آورد و باعث حرکت این قطعه میشود

میله پیستون (شافت)

این قطعه بر روی پیستون سوار میشود واز جنس فولاد ضد زنگ است.قسمت داخلی یا بیرونی شافت یا میله پیستون بسته به نوع کاربری جک رزوه میشود

اورینگ و پکینگ

پکینگ ها اطراف پیستون نصب میشوند و اورینگ ها در پایین کفشک ها نصب میشوند و جلوی نشتی باد را میگیرند و وظیفه آب بندی را دارند.

کفشک

در جک های چهار میل در بالا و پایین قرار دارند.سیلندرجک بین این دو قطعه قرار دارد و همچنین پورت های ورودی باد نیز بر روی آن ها قرار دارد.کفشک پایینی وظیفه نگهداری پیستون و بالایی وظیفه نگهداری شافت را دارد.

جک های پنوماتیک

نمایی از جک پنوماتیک برش خورده

جک های پنوماتیک دارای مدل های متفاوتی هستند

1 – جک های چهارمیل که ساده ترین مدل جک ها هستند

2 – جک های پروفیلی

3 – جک های گرد یا قلمی

4 – جک های کامپکت

5 – جک های کتابی یا دوشفت

6 – جک های چرخشی : بر خلاف جک های دیگر که حرکت خطی دارند این مدل از جک ها حرکتی دورانی ایجاد میکنند

7 – جک های رادلس

جک های پنوماتیک با توجه به قطر شافت،قطر پیستون و میزان بار تولید شده توسط کمپرسور قابلیت حرکت مقدار وزن متفاوتی را دارند که این توانایی توسط فرمول های ریاضی به دست می آید.

5/5 - (1 امتیاز)