شیر تحریک الکتریکی ( شیر برقی )

گسترده ترین انواع شیر های کنترل جهت در سیستم های پنوماتیک، شیر تحریک الکتریکی یا در اصطلاح بازار شیر برقی هستند. انواع شیر تحریک الکتریکی به عنوان پر مصرف ترین اجزای مدار های پنوماتیک اغلب برای کنترل و اعمال فرمان جک پنوماتیک (جک های یک و دو طرفه) ، شیر های صنعتی بزرگتر و یا موتور های بادی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بسته به نوع کاربرد در مدار پنوماتیک ، شیر برقی در انواع دو تا چند پورت (معمولاً دو تا پنج پورت) و در مدل های یک یا دو بوبین شیر کتابی (تک یا دوبل) طراحی و عرضه می گردند. همانگونه که از نام این شیر ها پیداست ، در شیر تحریک الکتریکی فرمان عملکرد شیر به صورت الکتریکی اعمال شده و از طریق یک میدان مغناطیسی با ایجاد خاصیت آهنربایی موقت در هسته بوبین ، اسپول یا دیافراگم شیر تحریک و جابجا می‌شود و مسیر عبور هوای فشرده در جهت دلخواه هدایت یا مسدود می‌گردد.

شیر تحریک الکتریکی پنوماتیک نیز مانند هیدرولیک دارای مدل های متفاوتی است. شیر های برقی در نوع های دو و تک بوبین در بازار موجود هستند. تغییر مسیر سیال در شیر پنوماتیک نیز مانند شیرهای هیدرولیک توسط اسپول انجام می شود. با توجه به گستردگی مصرف شیر تحریک الکتریکی و تنوع شرایط کاری و محیطی، این شیرها در سایز های بسیار متنوع و با جنس ها و اشکال مختلف طراحی و تولید می‌شوند.

همچنین بعضی از انواع شیر تحریک الکتریکی نظیر شیر های بدنه برنجی و بدنه استیل در مدار های انتقال سایر سیالات نظیر آب و انواع مایعات و گاز های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بوبین شیر های تحریک الکتریکی معمولاً قابل تعویض بوده و بر حسب طراحی و ساختار مدار الکتریکی دستگاه مربوطه در انواع ۱۲ و ۲۴ولت مستقیم و یا ۲۲۰ ، ۱۱۰ و ۲۴ ولت متناوب در دسترس هستند.

نام گذاری شیر برقی

در نام گذاری شیر برقی به دو مورد اهمیت ویژه ای داده می شود : عامل اول دهانه های شیر است. (مجموع ورودی ها و خروجی ها) و عامل دوم نیز حالت های متفاوتی است که شیر تحریک الکتریکی می توان بین آن ها سوئیچ کند. مثلاً شیر پنوماتیکی 2-3 شیری است با سه دهانۀ ورود و خروج و دو حالت سوئیچی است.اغلب شیرهای برقی پنوماتیکی در حالت های 2-3 ،2-5 ، 5-2، 4-2 و 2-3 تولید می شوند.

بیشتر بخوانید : برای مشاهده لیست قیمت انواع شیلنگ پنوماتیک کلیک کنید

اجزای شیر تحریک الکتریکی ( شیر برقی پنوماتیک )

هر کدام از اجزای داخلی در شیر تحریک الکتریکی پنوماتیک دارای وظیفه خاص و منحصر به فردی هستند که اگر یکی از آن ها دچار خرابی شود سبب از ناکار آمدی در این شیر خواهد شد . از این رو باید هر چه سریع تر برای صحیح عمل کردن این شیر برقی باید آن جزء را تعمی کرد. در رادامه به بررسی کوتاه اجزای شیر تحریک الکتریکی خواهیم پرداخت.

بدنه اصلی : بدنه ی اصلی این شیر ها مستطیلی شکل است که تمام اجزای شیر به جز اسپول که از مهم ترین قطعات این شیرتحریک الکتریکی است روی بدنه اصلی قرار میگیرند . اسپول درون بدنه ی اصلی قرار دارد.

اسپول : همانطور که گفته شد اسپول درون بدنه اصلی قرار می گیرد از این جهت آن را هسته یا قلب تپنده شیر تحریک الکتریکی می نامند.ساختار اسپول شبیه به میله ای استوانه ای شکل است که روی آن برآمدگی هایی وجود دارد. وظیفه ی آن تغییر مسیر باد به سمت پورت های شیر است که حرکت این قطعه به وسیله ی سولنوئید ها انجام می شود.

سولنوئید : سولنوئید ها معمولا بر روی یک یا دوسر شیر برقی قرار می گیرند. در داخل این قطعه یک سافت با فنر قرار دارد که با ایجاد یک میدان مغناطیسی سبب به حرکت در آمدن شافت می شود. فنر موجود در آن و شافت با به حرکت در آمدن به اسپول ضربه می زنند که این اتفاق باعث تغییر مسیر و فرمان شیر تحریک الکتریکی می شود.

بوبین ها : سیم پیچ هایی که بر روی سولوئید قرار می گیرند و از جنس مس هستند ، بویین نام دارند.جالب است بدانید که برق به این قطعه وصل می شود . هر شیر برقی یکی یا دو بویین دارد که اگر به هر کدام برق دهید باعث تحریک آن قسمت و حرکت اسپول به سوی مخالف می شود.

فنرها : در دو سر اسپول دو فنر قرار دارد که به طول 2  الی 3 سانتی متر است. وظیفه ی این فنر ها کمک به اسپول در برگشتن به جای خود در هنگام حرکت به سوی مخالف می باشد.

پیشنهاد : برای خرید کوپلینگ با قیمت فوق العاده و راهنمایی قبل از خرید کلیک کنید.

امتیاز دهید